't Scheldt

't Scheldt is een Belgische website die satire brengt en dat definieert als "shaming individuals or government into improvement". De anonieme auteurs en cartoonisten bedienen zich van ironie, sarcasme, zwarte humor, parodie en absurdisme om pijnpunten in de samenleving aan de kaak te stellen. Enkel de columns van Karel Anthonissen en een uit De Telegraaf overgenomen stuk uit 2008 van Bob Smalhout zijn ondertekend zonder pseudoniem. De website leunt aan tegen conservatief, extreemrechts gedachtegoed.[1][2]

't Scheldt
Taal Nederlands
Eigenaar vzw 't Scheldt
Opgericht 1995
Oprichters Gilbert Murrath
Status actief
Locatie Antwerpen
Alexa-positie 551.746 (februari 2021)
Link www.tscheldt.be
Portaal  Portaalicoon   Media

GeschiedenisBewerken

In 1995 lanceerde Gilbert (Bert) Murrath het blad en de gelijknamige vzw. Hij werd de eerste hoofdredacteur en installeerde een signatuur.[3] 't Scheldt richtte zich voornamelijk op Antwerpen en werd verspreid per fax, e-mail (pdf) of met de post.

Primeurs en lasterBewerken

In 1997 werd het nieuws gepubliceerd van Delphine Boël als buitenechtelijke dochter van Albert II van België. Het koninklijk paleis sprak het bericht niet tegen waarop grotere kranten het overnamen zonder bronvermelding (De Morgen ontkende het eerst).[bron?] Datzelfde jaar kwam er nog een primeur: oud-premier Wilfried Martens was vader geworden van een tweeling wat wederom zonder bronvermelding werd overgenomen, onder meer door De Standaard.[bron?]

Antwerps vastgoedBewerken

In 2016 berichtte Apache.be dat het "Antwerps roddelblad" al jaren werd gesponsord door de lobbyisten en vastgoedontwikkelaars Koen Blijweert, Rudi en zoon Erik Van der Paal. Een poging tot samenwerking met P-Magazine via Maurice De Velder kreeg geen gevolg.[4]

Op 30 juni 2018 overleed Murrath waarna de vzw en bijhorende website werden overgenomen door een consortium dat het archief verder bewaart en beheert voor het nageslacht.[bron?] Sinds 23 december 2018 publiceert de website terug anoniem artikelen en cartoons. Kort daarop lichtte P-Magazine toe dat Van der Paal mede-vennoot was geworden om zijn naam uit het archief te verwijderen met Gert Van Mol als hoofdredacteur die van leer trok tegen al wie hem ooit tegenwerkte (en Vincent Van Ackeleyen als derde man).[5]

In 2020 berichtte de website als een van de eerste media over het lekken van pornografische filmpjes en foto's van drie bekende Vlamingen berichtte.[bron?] 't Scheldt werd vervolgens aangepakt om de foto's te verwijderen.[6] Op 17 september 2020 wees ook De Morgen naar Van Mol als man achter de website als vehikel voor persoonlijke afrekeningen.[7] Apache voegde er diezelfde dag aan toe dat Van Mol enkel als social media expert zegt betrokken te zijn, maar wel een klacht had ingediend tegen Van der Paal en twee van zijn advocaten.[8]

Zaak-El KaouakibiBewerken

In 2021 publiceerde 't Scheldt een reeks artikelen in de Zaak-El Kaouakibi nadat de VRT bericht had over een onderzoek naar Let's Go Urban.[9] Volgens de website 't Scheldt kopieerden andere media hun onderzoekswerk. [10]

AanklachtenBewerken

Verschillende publicaties van 't Scheldt leidden ertoe dat de uitgever gerechtelijk werd aangeklaagd.

In 2004 legde Open VLD'er Claude Marinower een klacht wegens laster neer tegen Murath nadat die hem "een perfecte volgeling van nazi-methodes" had genoemd. De rechtbank van eerste aanleg veroordeelde de beklaagde. Het hof van beroep oordeelde dat het om een persmisdrijf ging, waarvoor niet de rechtbank van eerste aanleg, maar het hof van assisen bevoegd was.[11][3]

In 2005 deed Sabine Denissen, voormalig curator van het Diamantmuseum in Antwerpen, hetzelfde nadat 't Scheldt aanhoudend kwetsende berichten over haar privéleven had gepubliceerd. Murrath werd schuldig bevonden en kreeg een celstraf van 3 maanden opgelegd. Het hof van beroep vernietigde dit vonnis eveneens met het argument dat de klacht een persmisdrijf betrof dat voor een hof van assisen had moeten komen.[3]

In de aanloop van de voorzittersverkiezingen bij Open-Vld, verschenen het een na het andere artikel over voorzitter 'Lachaert de Leugenaer' en de pas benoemde woordvoerster Zelfa Madhloum.[12] 't Scheldt deelde gemanipuleerde beelden op 30 mei 2020 op sociale media waarop Madhloum te zien was in een chador (lang islamitisch gewaad) met het opschrift "geen getrukeerde foto". VRT toonde aan dat deze beelden misleidend zijn en gemaakt werden toen Madhloum een televisiereportage maakte in Irak.[13] Deze beelden hebben tot racistische reacties geleid aan het adres van Zelfa Madhloum waarna het parket van Mechelen een gerechtelijk onderzoek startte naar belaging, inbreuken op de telecomwetgeving en aanzetten tot haat.[12] Op 23 mei ondernam de politie een huiszoeking bij Gert Van Mol, de vermeende eigenaar van 't Scheldt.[14][15]

Externe linkBewerken