DPG Media

Internationale persgroep uit België

DPG Media is een Belgische mediagroep die ook actief is in Nederland en Denemarken.[1] Het eigenaarschap van DPG is niet duidelijk,[2] vermoed wordt dat de groep voornamelijk in handen is van de Belgische familie Van Thillo.[2] Er werken zo’n 6.000 mensen. Bekende merken van DPG zijn Algemeen Dagblad, de Volkskrant, VTM en De Morgen.

DPG Media
Logo
Volledige naam De Pers Groep Media
Opgericht 1 januari 2019
Directeur Vlag van België Ludwig Criel
Voorzitter DPG Media Group
Vlag van België Kris Vervaet
CEO DPG Media België
Vlag van Nederland Erik Roddenhof
CEO DPG Media Group + Nederland
Vlag van Denemarken Anders Krab-Johansen
CEO Berlingske Media
Land Vlag van België België
Vlag van Nederland Nederland
Vlag van Denemarken Denemarken
Hoofdzetel Vlag van België Antwerpen, Vilvoorde
Vlag van Nederland Amsterdam
Vlag van Denemarken Kopenhagen
Televisiezender(s) Vlag van België VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM Kids en VTM GOLD
Radiozender(s) Vlag van België Qmusic, Joe en Willy
Vlag van Nederland Qmusic en Joe
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media
Televisie

BedrijfsonderdelenBewerken

 
DPG Media Group hoofdkantoor in Antwerpen

De DPG Media Group (DPG staat voor De Pers Groep) bestaat uit drie nationale dochterondernemingen:

DPG Media BelgiëBewerken

DPG Media België werd opgericht op 1 januari 2019, op het moment waarop Medialaan en de Persgroep Publishing samengevoegd werden in één organisatie. Het bedrijf is actief op het gebied van televisie, radio, kranten, magazines en online services.

DPG Media NederlandBewerken

DPG Media Nederland is het grootste mediabedrijf in Nederland. Na de fusie van Medialaan en de Persgroep Publishing tot DPG Media België, werd de Nederlandse tak De Persgroep Nederland hernoemd tot DPG Media Nederland. In 2020 nam het bedrijf de Nederlandse activiteiten van Sanoma Media Netherlands over. Het bedrijf is ook actief op het vlak van radio, kranten, magazines en online services in Nederland.

Berlingske MediaBewerken

De Deense mediagroep Berlingske Media is deel van DPG Media Group sinds februari 2015, nadat moederbedrijf Mecom werd overgenomen. Berlingske Media is al sinds 1749 actief op de Deense markt.

EigenaarschapBewerken

Volgens cijfers van de Vlaamse Regulator voor de Media is 99,45% van DPG Media in handen van de holding Epifin,[3] die op zijn beurt gecontroleerd wordt door de STAK Epifin, een Stichting Administratiekantoor naar Nederlands recht.[2] Door het gebruik van deze constructie blijven de aandeelhouders verborgen,[2] maar algemeen wordt aangenomen dat verschillende telgen van de familie Van Thillo de belangrijkste begunstigden zijn.[2][3]

GeschiedenisBewerken

1987–2002: Vorming in VlaanderenBewerken

In 1987 verwierf de familie Van Thillo, toen al de uitgevers van de magazines Joepie (1973) en Dag Allemaal (1984), 66 procent van de aandelen van het Vlaamse uitgeversbedrijf Hoste NV, uitgever van de krant Het Laatste Nieuws en magazine Blik. In 1990 werden de overige aandelen overgenomen en de naam van het bedrijf werd veranderd naar De Persgroep. Het bedrijf had al in 1989 de Vlaamse krantenuitgever De Nieuwe Morgen aangekocht, waardoor het eigenaar werd van een tweede krant, De Morgen.

Ook in 1987 was De Persgroep een van de negen uitgevers betrokken bij de stichting van de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), de eerste en belangrijkste commerciële televisiezender in Vlaanderen. De zender werd gelanceerd op 1 februari 1989. Elke uitgever had oorspronkelijk 11,1 procent van de aandelen van het nieuwe bedrijf in bezit. Op 30 januari 1995 lanceerde de Vlaamse Televisie Maatschappij een tweede tv-kanaal, Ka2 (nu VTM 2).

In 1992 lanceerde De Persgroep Goed Gevoel,[4] het eerste magazine van de groep. In 1995 verscheen het eerste nummer van showbizzmagazine TV Familie. In November 2001 om 6 uur 's ochtends ging radiozender Qmusic live met de Deckers & Ornelis Ochtendshow.

In 2002 breidde De Persgroep zijn activiteiten uit met uitgeven van boeken en verdeling van DVD's.

2002–2013: Uitbreiding naar NederlandBewerken

In 2003 nam De Persgroep de noodlijdende Amsterdamse stadskrant Het Parool over, daarmee de Nederlandse markt betredend.[4] In augustus 2003 ging HLN.be online. In december 2004 was de website met maandelijks 700 000 unieke bezoekers de meestbezochte nieuwspagina van België.[4]

In 2005 nam De Persgroep het Nederlandse radiostation Noordzee FM over en hernoemde de zender naar Q-music. In hetzelfde jaar bundelde de Persgroep zijn krachten met de Waalse mediagroep Groupe Rossel, om Editco te kunnen overnemen, de uitgever van de Franstalige zakenkrant l'Echo.[5] in 2005 kochten de twee groepen ook Uitgeverij De Tijd, uitgever van De Tijd, de Vlaamse evenknie van l'Echo. Editco en Uitgeverij De Tijd fusioneerden en werden Mediafin, waarbij De Persgroep en Groupe Rossel allebei 50 procent in hun onderneming hadden.

In 2007 werd het radiostation 4FM overgenomen door VVMa (Medialaan). In 2009 werd het station hernoemd tot Joe. Datzelfde jaar startte VMMA met het telco-merk JIM Mobile, samen met KPN.[4]

In 1994 nam de Perscombinatie (uitgever van De Volkskrant, Trouw en Het Parool) een meerderheidsaandeel over in Meulenhoff & Co. Perscombinatie Meulenhoff werd gerebrand tot PCM Publishing en het uitgeven van kranten en boeken werd de kernactiviteit.[6] Laat in 1995 nam PCM de Nederlandse Dagbladunie over (uitgever van TVNZ en Algemeen Dagblad) en zo werd het bedrijf uitgever van vier van de vijf nationale kranten, vier regionale titels en deur-aan-deurbalden in de Randstad. PCM verkocht zijn aandeel in Het Parool aan De Persgroep in 2002,[7] wat de eerste buitenlandse investering van De Persgroep was.

PCM werd overgenomen door de in Groot-Brittanië gebaseerde investeringsgroep Apax Partners in 2004.[8] In 2005, werden Algemeen Dagblad en vier regionale kranten ondergebracht bij AD New Media bv, waarbij PCM een aandeel van 63 procent in de onderneming had.[6]

In juli 2009 verwierf De Persgroep een meerderheidsaandeel in PCM Publishing, waarbij het de dochteronderneming hernoemde tot De Persgroep Nederland.[6] Aan de hoofdacquisitie waren een aantal transacties verbonden. In juli 2009 verkocht De Persgroep Nederland de huis-aan-huisbladen (PCM Local Media) aan Wegener. Kort daarna, nam De Persgroep Nederland het aandeel van 37 procent over dat Wegener had in AD New Media BV. De overname hield ook de drukkerij van Wegener in Den Haag in. Vervolgens verkocht De Persgroep Nederland in 2009 NRC Handelsblad en nrc.next voor 70 miljoen euro aan Egeria[9] en de uitgeverseenheid Algemene Boeken van PCM aan WPG Uitgevers en Lannoo. De Persgroep Nederland bleef de uitgever van vier nationale kranten, Algemeen Dagblad, De Volkskrant, Trouw en Het Parool.[6]

In 2012 nam De Persgroep Nederland VNU Media over, een Nederlandse uitgever van magazines en online tools voor professionals, vooral in de sectoren van recruitment en employment.[10] In 2013 nam De Persgroep de autowebsite Autotrack over van Wegener, en verstevigde het zo zijn digitale portfolio in Nederland.

2014–2018: Overname van Mecom en MedialaanBewerken

 
Voormalig Medialaan-gebouw dat dienst doet als afdeling audiovisuele activiteiten van DPG Media

In februari 2014 wordt de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) hernoemd tot Medialaan, een knipoog naar het adres waar het hoofdkwartier lag.[4]

De Persgroep nam Mecom Group over in 2014 en voegde hierdoor Wegener, uitgever van regionale kranten in Nederland, toe aan zijn activa.[11] De overname hield ook Berlingske Media in, een Deense mediagroep in het bijzonder bekend voor de Berlingske krant, een van de oudste kranten, en de populaire tabloidkrant B.T.. De Persgroep verkocht Midtjyske Media, de regionale krantendivisie van Berlingske Media, aan Jutland Funen Media in 2015.

In 2015 verkocht de Belgische divisie van Sanoma vier magazines (Humo, Story, TeVe-Blad en Vitaya Magazine) aan De Persgroep.[12] Vitaya magazine werd samengevoegd met een andere titel van De Persgroep, Goed Gevoel, in februari 2017.[13] De Persgroep breidde zijn magazines verder uit toen het Cascade kocht, uitgever van de magazines Primo, Eos, Bahamontes, Motoren & Toerisme en For Girls Only, van de Nederlandse mediagroep Audax Groep in 2018.[14] Op 30 april 2019 sloot het bedrijf twee afzonderlijke deals, waarbij drie van de voormalige Cascadetitels, Bahamontes, Motoren & Toerisme en For Girls Only, door een nieuw bedrijf, de Deeluitgeverij, werden overgenomen en een vierde, populairwetenschappelijke titel, Eos, werd verkocht aan de nieuwe Eos Wetenschap vzw.[15]

In 2016 voerde De Persgroep verschillende overnames uit in Nederland. Nu deel van zijn portfolio: de website Hardware.info, B2B marketingbedrijf Synpact, en online videoplatform MyChannels. In België nam De Persgroep de financiële vergelijkingswebsite Spaargids.be over.[4] Met virtuele netwerkoperator Mobile Vikings, werd een bijkomend telecommerk binnengebracht.

In 2017 kocht De Persgroep Medialaan, het moederbedrijf van VTM, van Roularta en verhoogde zo de groep zijn aandeel tot 100%. Roularta kreeg een aandeel van 50% in Mediafin en 217,5 miljoen euro.[16] Dit maakte van De Persgroep de enige eigenaar van Medialaan. Het bedrijf voegde Medialaan samen met de kranten- en magazineholdings in België. Om die verandering te weerspiegelen, veranderde de naam van de Belgische Holdings naar Medialaan - De Persgroep Publishing.[17]

In 2017 nam De Persgroep Reclamefolder.nl over in Nederland. In 2018 kocht De Persgroep het magazine Primo en prijsvergelijkingswebsites Independer en Mijnenergie.[4]

2019–heden: DPG Media en veranderingen in managementBewerken

Op 23 mei 2019 veranderde Medialaan - De Persgroep Publishing zijn naam naar DPG Media.[18]

Op de job- en automobielmarkten bundelde DPG Media zijn krachten met Mediahuis. De online platformen AutoTrack.nl en Gaspedaal.nl (Mediahuis) werden de joint venture Automotive MediaVentions. Op de jobmarkt werden Vacature.com (DPG Media) en Jobat.be (Mediahuis) samengevoegd tot Jobat, de nieuwe referentie op de Belgische rekruteringsmarkt.

In december 2019 kondigde DPG Media de overname aan van alle Nederlandse assets van het Finse media- en uitgeversbedrijf Sanoma, waarmee het eigenaar werd van de magazines Libelle en vtwonen en het nieuwsplatform NU.nl.[19] Sanoma's Belgische unit was ook inbegrepen in de deal. De unit was al gestript nadat veel van de merken en bedrijven aan DPG Media en Roularta waren verkocht de jaren ervoor, waardoor het exclusief uitgever van home en deco-magazines werd. De transactie werd goedgekeurd op 10 april 2020 door de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt en werd effectief op 20 april.

Op 1 maart 2020 trad Christian Van Thillo af als CEO van het bedrijf, een rol die hij 30 jaar lang had vervuld.[20] Zijn opvolger is Erik Roddenhof, die voordien de Belgische en Nederlandse delen van het bedrijf managede. Roddenhof zal de Nederlandse divisie blijven runnen, bovenop zijn taken als CEO van de volledige groep. Kris Vervaet en Anders Krab-Johansen blijven de CEO's van respectievelijk de Belgische en de Deense divisies.[21] Van Thillo werd de gedelegeerd bestuurder van de raad van bestuur en leidt in die hoedanigheid de strategie van de groep, het overnamebeleid en de ontwikkeling van de mediamerken binnen de groep.[21]

Op 1 juni 2021 werd de overname van telecomoperator Mobile Vikings door Proximus goedgekeurd door de Belgische Mededingingsautoriteit. Aan het einde van die maand werd bekend dat DPG Media, in samenwerking met uitgever Groupe Rossel, een akkoord had bereikt met de RTL Group voor de overname van RTL Belgium.[22] Onder andere de televisiezenders RTL-TVI, Club RTL en Plug RTL maakten onderdeel uit van de deal, evenals radiozender Radio Contact. Op 31 maart 2022 werd de overname definitief afgerond, en werden DPG Media en Groupe Rossel elk voor 50% aandeelhouder van RTL Belgium.[23]

MerkenBewerken

DPG Media is actief in Nederland, België en Denemarken. Het mediabedrijf voert onder andere merken in televisie, radio, nieuws, magazines en online services.

DPG Media BelgiëBewerken

TelevisieBewerken

Vlaanderen:

Wallonië:

RadioBewerken

Vlaanderen:

Wallonië:

NieuwsBewerken

Vlaanderen:

Wallonië:

  • RTL Info (50%)

MagazinesBewerken

Online dienstenBewerken

Video on demandBewerken

Vlaanderen:

Wallonië:

  • RTL Play (50%)

DPG Media NederlandBewerken

RadioBewerken

NieuwsBewerken

Landelijke titels:

Regionale titels:

MagazinesBewerken

Online dienstenBewerken

OverigBewerken

  • Aldipress
  • BrunoPress
  • Panel Inzicht
  • Pro Shots

Berlingske MediaBewerken

NieuwsBewerken

Online dienstenBewerken

  • Euroinvestor

Zie ookBewerken

Externe linksBewerken

Commons heeft mediabestanden in de categorie DPG Media.