Hoofdmenu openen

Roularta Media Group

bedrijf uit België

Roularta Media Group is een Belgisch uitgeverijconcern en mediabedrijf met hoofdzetel in Roeselare. Het werd in 1954 opgericht door advocaat Willy De Nolf, zijn zoon Rik De Nolf werd later gedelegeerd bestuurder. RMG is via joint ventures en eigen projecten in een aantal Europese landen actief en is uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 2.000 medewerkers en een totale gecombineerde omzet van 500 miljoen euro.

Roularta Media Group
Roularta Media Group
Hoofdkantoor van Roularta Media Group in Roeselare
Hoofdkantoor van Roularta Media Group in Roeselare
Beurs Euronext: Roularta
Oprichting 1954
Sleutelfiguren Willy De Nolf, oprichter
Xavier Bouckaert, CEO
Hoofdkantoor Roeselare, België
Producten geschreven pers (kranten, tijdschriften, gidsen)
audiovisueel (exploitatie radio- en tv-zenders,..)
Winst Gedaald 140 miljoen (2014)[1]
Website www.roularta.be
Portaal  Portaalicoon   Economie

De R&D-afdeling en de nationale reclame-regie is gevestigd in Zellik. Sinds 2000 zijn de redacties van de magazines gevestigd in het Brussels Media Centre in Haren (1130 Brussel).

Naast Vlaanderen verschijnen ook tijdschriften in Wallonië, Nederland, Noorwegen, Frankrijk en Duitsland.

GeschiedenisBewerken

Het uitgeversconcern kende sinds de oprichting een explosieve groei. Bij het prille begin werd gestart met de uitgave van de Krant van West-Vlaanderen, een weekkrant vol streeknieuws. Veel West-Vlamingen werkten vroeger over de grens in Noord-Frankrijk en waren enkel in het weekend thuis om de plaatselijke actualiteit te volgen. Deze dienstverlening overleeft op vandaag, de gemiddelde oplage van de krant kent jaarlijks een kleine daling (oplage van 88.661 in 2006[2]).

Na verloop van tijd kwam er ook buiten West-Vlaanderen een gratis nieuws- en zoekertjesblad met tientallen regionale edities, De Streekkrant/De Weekkrant (Limburg). In 2006 hadden beide een een gemiddelde oplage van respectievelijk 2.135.582[3] en 353.237[4] exemplaren. Er werd ook ingepikt op de behoefte aan een gratis krant op zondag met De Zondag die in 2006 een gemiddelde oplage kende van 566.904[5] exemplaren en het gratis lifestyle-magazine Steps City Magazine.

Vanaf 1971 begon Roularta men met het uitgeven van tijdschriften, zoals Knack, Le Vif, Trends, maar ook magazines voor specifieke doelgroepen zoals senioren (Plus Magazine), sportliefhebbers (Voetbal Magazine), ondernemers (Bizz). In 2003 nam Roularta de financieel-economische uitgeverij Biblo over met tijdschriften zoals Trends-Tendances en vakbladen zoals De Huisarts, In 2004 nam Roularta het magazine Royals van uitgever Guy Van Oost over. In 2018 kocht het in België van Sanoma de vrouwentitels Libelle, Femmes d'Aujourd'hui, Flair, Feeling & Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. Met inbegrip van bijhorende websites, line extensions en sociale mediakanalen hebben deze titels een omzet van 78 miljoen euro, waarvoor RMG 34 miljoen euro betaalde.[6]

Sinds de jaren negentig is het bedrijf ook stevig verankerd in commerciële televisie en radiozenders die de openbare omroep beconcurreren of aanvullen. De RMG is voor 50% eigenaar van Medialaan (VTM, Q2, JIM, Q-music & JOEfm) en baat zelf de economische kabelzenders Kanaal Z (Nederlandstalig) en Canal Z (Franstalig) uit. In 2003 richtte Roularta de Regionale Media Maatschappij om met ter facilitaire ondersteuning van de regionale zenders Focus TV & WTV. Same met De Persgroep en Concentra kocht Roularta zich ook in bij de reclameregie RtvM met lokale televisiezenders als Ring-TV, AVS, ATV, TV Oost, Regionale Omroep Brabant, RTV, TV Brussel en TVL.

Ook binnen de Belgische commerciële drukkerijwereld is de Roularta Media Group stevig verankerd. De sectie Roularta Printing NV, RMG's drukkerij, drukt bijvoorbeeld het bekende tijdschrift 'The Economist'. In het begin van de 21ste eeuw kende de drukkerijafdeling een sterke groei, dankzij een fusie met Concentra Printing (o.l.v. Peter Baert) en Group Mercator Press (o.l.v. Marc Adriaen en Frank Bogaert). Zo vormden de drie grootste Belgische drukkerijen samen de Mercator Printing Group. Deze werd opgericht in het jaar 2000 en ontbonden in 2002.

In oktober 2017 kwamen Groupe Rossel en De Persgroep een ruil van activiteiten overeen. De Persgroep breidde zijn deelname in Medialaan uit van 50% naar 100%. Op zijn beurt verkocht De Persgroep haar 50% belang in Mediafin aan Roularta Media Group en verder ontving deze laatste nog een bedrag van 217,5 miljoen euro.[7]

PerstitelsBewerken

De uitgaves van Roularta hebben veelal ook een Franstalige tegenhanger. In voorkomend geval wordt deze hieronder tussen haakjes vermeld.[8]