Pravda: verschil tussen versies

3 bytes toegevoegd ,  9 jaar geleden
geen bewerkingssamenvatting
k (r2.7.3) (Robot: gewijzigd: eo:Pravda (rusa gazeto))
Geen bewerkingssamenvatting
[[FileBestand:Pravda Gazeta logo.png|thumb|De kop van de Pravda]]
{{Zijbalk communisme}}
De '''''Pravda''''' ([[Russisch]]: Правда; ''De Waarheid'') was een [[Rusland|Russisch]] dagblad dat van [[1917]] tot en met [[22 augustus]] [[1991]] het officiële orgaan van het [[Centraal Comité]] van de [[Communistische Partij van de Sovjet-Unie|Communistische Partij]] van de [[Sovjet-Unie]] was.
 
== Na de Sovjet-Unie ==
[[File:Pravda Gazeta logo.png|thumb|De kop van de Pravda]]
Na de [[augustusstaatsgreep in Moskou]] liet president [[Boris Jeltsin]] op [[22 augustus]] [[1991]] een decreet uitvaardigen waarmee de CPSU werd opgeheven en op al haar bezittingen beslag werd gelegd inclusief haar spreekbuis de ''Pravda''. Een aantal werknemers van ''Pravda'' vochten voor hun vrijheid van meningsuiting en richtten enkele weken later een nieuwe ''Pravda'' op. Het blad raakte echter in grote financiële moeilijkheden en enkele maanden later verkocht hoofdredacteur [[Gennadi Seleznjov]] (nu een Doema-afgevaardigde) de ''Pravda'' aan de Grieks-Cypriotische ondernemersfamilie Yannikos. Dit viel in slechte aarde bij een deel van het personeel, dat vervolgens zelf een nieuwe ''Pravda'' oprichtte, die echter later weer werd gesloten onder dwang van de regering. De "oude ''Pravda''" werd in 1993 kortstondig gesloten tijdens de [[Russische constitutionele crisis]]. Sindsdien wordt het weer uitgegeven als het partijblad van de [[Communistische Partij van de Russische Federatie|CPRF]]. Het blad ging later over op [[tabloid]]formaat. Het blad heeft nu een oplage van ongeveer 100.300 exemplaren (september 2007).
 
520.613

bewerkingen