GeenStijl: verschil tussen versies

90 bytes verwijderd ,  11 jaar geleden
ref met kapotte link vervangen door gelijkwaardige ref zonder link
(ref met kapotte link vervangen door gelijkwaardige ref zonder link)
* In [[oktober 2006]] dreigde [[Radio 538]]-[[DJ]] [[Ruud de Wild]] met juridische stappen tegen GeenStijl, na een column over hem van de hand van [[Luuk Koelman]]. Via advocaat [[Bram Moszkowicz]] ontving GeenStijl een tweetal sommaties tot verwijdering van de artikelen en rectificatie, die vervolgens integraal op de site werden gezet. De Wild zag uiteindelijk af van een gang naar de rechter.
* Een filmpje over de bedgeheimen van [[ADO Den Haag]]-doelman [[Stefan Postma]] dat zijn ex-vriendin na de relatie naar buiten bracht en bekend werd door GeenStijl haalt de voorpagina van ''de Telegraaf'' en andere media.
* Op 5 januari 2007 meldde GeenStijl ten onrechte dat [[Felix Meurders]] "is overleden aan de gevolgen van een aanrijding op de Plantage Kerklaan" te Amsterdam.<ref>[http://www.telegraaf.nl/prive/56379161/Geen_Stijl_verklaart_Meurders_dood.html ''Geen Stijl verklaart Meurders dood''], - [[De Telegraaf|Telegraaf]], [[6 januari]] [[2007]]</ref> Meurders had de dag daarvoor een onderzoek laten zien naar de geloofwaardigheid van nieuwssites, waaronder GeenStijl, in het programma [[De Leugen Regeert (programma)|De Leugen Regeert]].
* Op 8 januari 2007 bracht GeenStijl opnieuw ten onrechte een bericht naar buiten dat [[Piet Paulusma]] waarschijnlijk overleden is "tijdens tv-opnames in [[Deventer]]". Bij het bericht werd een video toegevoegd van het ongeluk. Later bleek die video onderdeel te zijn van een reclame van Kwik-Fit.
* In maart 2007 werd GeenStijl bij de [[Raad voor de Journalistiek (Nederland)|Raad voor de Journalistiek]] (RvdJ) aangeklaagd wegens berichtgeving over een dodelijke steekpartij in [[Scheveningen]]. Volgens de [[Advocaat (beroep)|advocaat]] van de klager waren hij en zijn gezin als gevolg van de publicaties geconfronteerd met serieus te nemen bedreigingen. Een klacht over publicatie van een filmpje van het incident werd afgewezen, de beeldkwaliteit daarvan zou te laag zijn waardoor hij niet herkenbaar was. Geenstijl publiceerde echter ook een link naar een herkende foto en de volledige naam van de klager. Met deze berichtgeving heeft de weblog volgens de RvdJ grenzen overschreden van hetgeen, gelet op de eisen van journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is.
57.712

bewerkingen