Stern (tijdschrift): verschil tussen versies

1 byte toegevoegd ,  4 maanden geleden
geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
}}
'''''Stern''''' is een [[Duitsland|Duits]] links-liberaal weekblad. Het tijdschrift werd in 1948 opgezet door Henri Nannen (1913-1996) en wordt uitgegeven door [[Gruner + Jahr]], een dochteronderneming van [[Bertelsmann]]. In 2021 bedroeg de oplage ca. 354.000 exemplaren met 170.000 abonnees, het lezersbereik is ca. 5,1 miljoen mensen.
Ter vergelijking: in 1998 was de oplage nog ca. 1,1 miljoen met in 2005 nog zo'n 350.000 abonnees<ref>IWVIVW, Informationsgemeinschaft zur Feststellung der Verbreitung von Werbeträgen + MA (Media-Analyse AreitsgemeisnchaftArbeitsgemeinschaft), voorjaar 2021.</ref>.
 
Internationaal werd het weekblad in 1983 bekend toen Stern het [[Dagboek van Hitler]] publiceerde. Kort nadat het was gepubliceerd werd bekend dat het om een [[vervalsing]] ging. Dit leidde tot het aftreden van talloze redacteuren en tot een groot schandaal, hetgeen nog steeds wordt gezien als een dieptepunt in de Duitse journalistiek. Het schandaal stortte Stern in een ernstige crisis, de geloofwaardigheid van het blad was ernstig aangetast en moest opnieuw worden opgebouwd.