Overleg:Swarte Beien: verschil tussen versies

10 bytes toegevoegd ,  11 maanden geleden
k
geen bewerkingssamenvatting
k
::Dat het niet uit de duim was gezogen die naam door de andere gebruiker, die volgens Wutsje al iemand anders zou zijn, duidelijk uit de bronnen. Sindsdien is het Wutsje die dit artikel duidelijk bewaakt. Wutsje is enige tijd ziek geweest waardoor bewerkingen achterbleven maar eenmaal dat ik geblokkeerd was en Wutsje duidelijk beter ging Wutsje aan terug aan de gang en met allerlei beweringen om het artikel te beschadigen.
::Er is al bewezen dat het Kadaster wel degelijk dit ''Zwarte Beien'' noemt naast ''Swarte Beien'' in 2018. Nog meer als je op topotijdreis.nl kijk ziet men dat sinds 2015 zo het geval is dat men dat aanduidt. Vanaf 1986 tot en met 2014 stond alleen Swarte Beien aangegeven, wat in lijn is met wat Gildemacher zegt.
::Gildemacher zegt in het 2007 gepubliceerde boek letterlijk dat op de moderne kaarten de nederzettingsnaam ''Swarte Beien'' wordt aangegeven. Naast de huisnaam Swarte Beijen. De oudste vermelding is Zwarte Beien op een vroeg 20-eeuwse kaart. Gildemacher gebruikt standaard in de kop aan van welke plaats er wordt behandeld. In de inleiding van het boek zegt Gildemacher letterlijk: ''Men kan dan ook antwoord geven op de vraag waar Oudeschouw, vandaag de dag Aldskou ligt en wanneer zo'n naam ook op kaarten wordt weergegeven'', aangevend dat men nu officieel Aldskou gebruikt. Verderop gaat Gildemacher verder over de tweetaligheid en wanneer men de Nederlandstalige namen en wanneer men de Friestalige namen als 'officieel' wordt beschouwdbeschouwen. Voor de duidelijkheid gebruikt Gildemacher wanneer er sprake is van het feit dat beide plaatsnamen gelijk iszijn aan elkaar ook tweemaal dezelfde naam in de kop, zoals bij ''Aaksens'' staat er; Aaksens / ''Aaksens''. en bij Arum: Arum / ''Arum''. Bij plaatsen met twee verschillende namen staan er standaard beide courante namen waarbij de officiële als eerste wordt aangegeven, zoals bij Atseburen, staat: Atseburen / ''Astebouren'' en bij Beers staat: ''Bears'' / Beers.
::De bewering van Wutsje dat Gildemacher aangeeft dat ''Zwarte Beien'' verouderd zou zijn door de oudste vermelding aan te geven van de plaats is nergens terug te vinden. Ook de bewering dat Gildemacher niet zou aangeven dat de er geen naamsverklaring mogelijk is is onjuist, er staat letterlijk: 'Gezien het ontbreken van een oudere varianten is het geven van een naamsverklaring onmogelijk'. Het is dus volgens Gildemacher niet bekend waar de naam vandaan komt. Daarmee kunnen we dus ook niet duiden waar de huisnaam vandaan komt.
::De bron Naamkunde die ik had toegevoegd geeft hierin wel een mogelijkheid, met vraagtekens en zo ook weer verwoord in het artikel. Ook dit is verwijderd onder het mom van 'eigen onderzoek'. Dat de plaatsnaam is afgeleid van de huisnaam zou men nog in vragen kunnen stellen daarvoor, maar gezien het andere huis 'rode' is is het duidelijk dat de naam van de kroeg/arbeidswoning de basis vormt voor de plaatsnaam. Natuurlijk kan je vragen of het misschien wat minder stellig kan worden verwoord. Dat kan, maar daarvoor hoef je niet de hele tekst en bron te verwijderen.
11.222

bewerkingen