Hoofdmenu openen

Wijzigingen

82 bytes toegevoegd ,  1 jaar geleden
 
In april [[2005]] startte Sauer in [[Amsterdam]] de nieuwe uitgeverij ‘[[Nieuw Amsterdam (uitgeverij)|Nieuw Amsterdam]]’.
In januari 2010 kocht Sauer samen met eende investeringsmaatschappij [[Egeria]] [[NRC Handelsblad]] en [[nrc.next]] van [[PCM Uitgevers]]. Sauer heeft negen procent van de aandelen van de krant in handen. Vanwege Sauers bemoeienis met de inhoudelijke koers van de redactie zegde [[Birgit Donker]] haar functie als [[hoofdredacteur]] van NRC Handelsblad per 1 juli 2010 op. Sauer is ervan overtuigd dat dagbladen geen rol meer vervullen in het brengen van nieuwsfeiten, omdat andere media daarin sneller zijn, maar meer achtergrondinformatie moeten geven.<ref> [http://www.joop.nl/media/detail/artikel/2597_mediamagnaat_sauerscheptitaliaanse_toestanden_bij_nrc_handelsblad/ "Mediamagnaat Sauer schept 'Italiaanse toestanden' bij NRC Handelsblad,"] ''Joop'' (24 maart 2010).</ref><ref>[http://www.radio1.nl/contents/14170-radiodagboek-van-derk-sauer Radiodagboek van Derk Sauer]</ref> Sauer werd in 2014 door de hoofdaandeelhouder Egeria uit de raad van commissarissen gezet.<ref>[https://www.volkskrant.nl/binnenland/-derk-sauer-onder-druk-uit-rvc-nrc-gezet~a3676515/ Derk Sauer onder druk uit rvc NRC gezet'], ''Het Parool'', 21 juni 2014</ref>
[[Bestand:Ellen_%26_Derk_achter_de_schermen_bij_DWDD.webm|{{largethumb}}|thumbtime=0:14|Filmpje met Sauer bij [[DWDD]] <br>(mei 2013). Links [[Koos Postema]] ]]
 
In verschillende Russische media werd in 2016 gemeld dat er een fraudeonderzoek naar Sauer gaande was. De fraude zou hebben plaatsgevonden tijdens een aandelentransactie in 2014. Sauer deed het verhaal af als "lariekoek". Volgens hem zouden de Russische autoriteiten mogelijk niet blij zijn met de berichtgeving van zijn bedrijvenmediabedrijven. ""Op het moment dat ze een bedrijf of persoon vervelend vinden, rakelen ze gewoon een of andere zaak op. Op deze manier zijn al duizenden ondernemers in de cel beland".<ref>[https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/sauer-beschuldigd-van-fraude-zo-pakken-ze-wel-vaker-ondernemers Sauer beschuldigd van fraude, 'zo pakken ze wel vaker ondernemers'], website RTL Nieuws, 11 mei 2016</ref>
 
Sauer kocht in 2017 de The Moscow Times terug. Op dat moment besloot hij meteen ook om volledig van papier over te stappen naar digitaal.<ref>[https://www.rtlz.nl/business/ondernemen/derk-sauer-koopt-moscow-times-terug-wil-verdienen-aan-chinezen Derk Sauer koopt Moscow Times terug, wil verdienen aan Chinezen], RTL.nl, 24 juli 2017</ref> De voormalige journalist verwacht geen geld met het project te verdienen. HijSauer ziet het op de eerste plaats als een bijdrage aan de persvrijheid in Rusland.<ref>[https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2184792-derk-sauer-wil-met-digitale-moscow-times-bijdragen-aan-persvrijheid.html Derk Sauer wil met digitale Moscow Times bijdragen aan persvrijheid], Nos.nl, 24 juli 2017</ref>
 
== Publicaties ==
20.469

bewerkingen