Pravda: verschil tussen versies

1.138 bytes toegevoegd ,  10 jaar geleden
geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
{{Infobox krant
[[File:Pravda Gazeta logo.png|center|600px|De kop van de Pravda]]
| titel = Pravda
{{Zijbalk communisme}}
| logo = Газета Правда.GIF
De '''''Pravda''''' ([[Russisch]]: Правда; ''De Waarheid'') was een [[Rusland|Russisch]] dagblad dat van [[1917]] tot en met [[22 augustus]] [[1991]] het officiële orgaan van het [[Centraal Comité]] van de [[Communistische Partij van de Sovjet-Unie|Communistische Partij]] van de [[Sovjet-Unie]] was.
| onderschrift =
| type =
| formaat =
| eerste editie =
| laatste editie =
| eigenaar = [[Communistische Partij van de Sovjet-Unie]], [[Communistische Partij van de Russische Federatie]]
| uitgeverij =
| oplage = 100.300 (2010)
| bereik =
| redacteur =
| hoofdredacteur =
| landen = [[Sovjet-Unie]], [[Rusland]]
| gevestigd te =
| regio =
| taal = [[Russisch]]
| issn =
| website = http://www.gazeta-pravda.ru/
}}
De '''''Pravda''''' ([[Russisch]]: Правда; ''De Waarheid'') was eende grootste krant in de [[Rusland|RussischSovjet-Unie]] dagblad daten van [[19171912]] tot en met [[22 augustus]] [[1991]] het officiële orgaan van het [[Centraal Comité]] van de [[Communistische Partij van de Sovjet-Unie|]]. De [[Communistische Partij]] van de [[Sovjet-UnieRussische Federatie]] washeeft momenteel een krant die Pravda heet.
 
Een aantal andere Russische kranten wordt ook ''Pravda'' genoemd, waarvan de ''[[Komsomolskaja Pravda]]'', de vroegere officiële krant van de [[Komsomol]] en tegenwoordig het bestverkopende boulevardblad van Rusland, de bekendste is. De [[Communistische Partij van de Russische Federatie]] heeft momenteel een krant die ''Pravda'' heet.
 
== Sovjetperiode ==
=== ''Pravda'' van Wenen ===
De ''Pravda'' werd opgericht door [[Vladimir Lenin|Lenin]], met als doelstelling de vereniging van de arbeiders tegen de monarchie in Rusland. Het eerste nummer verscheen op [[5 mei]] [[1912]] en het blad bereikte al snel een oplage van meer dan 130.000 exemplaren. Onder Lenin, tijdens het Stalin-tijdperk en ook daarna was de krant een propagandainstrument van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie.
De oorspronkelijke Pravda werd opgericht in 1905 door de Oekraïense [[Spilka]] partij. In oktober 1908 werd [[Trotski]] werd erbij gehaald om de krant te bewerken. Na een tijd, verliet de Spilka de krant en nam Trotski het over, die het omgezette in een Russisch sociaaldemocratische krant gericht op de Russische arbeiders. De krant werd in het buitenland gepubliceerd om censuur te vermijden en werd Rusland binnengesmokkeld. Het eerste exemplaar werd gepubliceerd in Wenen, Oostenrijk op 3 oktober 1908. Toen de [[Russische Sociaaldemocratische Arbeiderspartij]] werd opgesplitst in meerdere fracties probeerde de krant de fracties te vereningen. De krant publiceerde de laatste uitgifte op 23 april 1912.
 
=== ''Pravda'' van Sint-Petersburg ===
De ''Pravda'' werd opgericht door [[Vladimir Lenin|Lenin]], met als doelstelling de vereniging van de arbeiders tegen dehet monarchietsarisme in Rusland. Het eerste nummer verscheen op [[5 mei]] [[1912]] en het blad bereikte al snel een oplage van meer dan 130.000 exemplaren. OnderDe Lenin, tijdens het Stalin-tijdperk en ook daarnakrant was de officiële krant een propagandainstrument van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie.
 
De krant werd zwaar gecensureerd en de hoofdredactie stond in nauw contact met de Sovjet-leiders in [[Politbureau]] en [[Praesidium]] van de [[Opperste Sovjet]]. De krant bracht de partijleider dagelijks op de voorpagina, ook wanneer er geen nieuwswaardige feiten waren en bij de Sovjet-leiders werd in een artikel steeds opnieuw de complete aanduiding van hun functie genoemd. Dat maakte de ''Pravda'' tot een slecht leesbare krant. De journalisten moesten steeds opbeurend nieuws brengen over de Sovjet-Unie, haar bondgenoten en met name over de economie. Dat de lezing van de ''Pravda'' niet strookte met de werkelijkheid zorgde ervoor dat men deze krant, en de andere Sovjet-kranten, niet langer vertrouwde. Voor werkelijk nieuws waren de Sovjets, ook de leidinggevenden, aangewezen op de [[samizdat]], de gestencilde ondergrondse pers, en buitenlandse radiozenders zoals [[Radio Free Europe]], de [[British Broadcasting Corporation|BBC]]-Worldservice en de [[Voice of America]].
 
== Externe links ==
* {{ru}} [http://www.gazeta-pravda.ru/ Gazeta.pravda.ruDe website van de Pravda] (CPRF)
* {{ru}} [http://www.pravda.ru/ Pravda.ru]
 
{{Appendix}}
141

bewerkingen