Overleg:Dubbeldekker Zonering

Active discussions

Wat zijn in vredesnaam nou weer knuffelhoekjes? 31.151.52.152 24 dec 2012 23:36 (CET)

Ik denk dit: File:DDAR_Klapzittingen.JPG.-Patrick (overleg) 25 dec 2012 00:00 (CET)
Het lijkt mij geen goede benaming. Ik stel voor het te veranderen in 'Klapzittingen' o.i.d. TBM (overleg) 25 dec 2012 13:23 (CET)
Nou nee, het gaat niet om de zittingen, maar om het hokje dat in deze vorm niet meer bestaat, maar is opgenomen in de reizigersafdeling. Hartenhof (overleg) 25 dec 2012 14:54 (CET)
Ok, dan zou er een betere naam moeten worden bedacht, want ik geloof dat het 'hokje' officiëel nooit zo genoemd is, en ik vind het ook niet erg duidelijk wat er wordt bedoeld.TBM (overleg) 25 dec 2012 22:05 (CET)
Heb je deze foto dan niet bekeken? Hartenhof (overleg) 25 dec 2012 23:35 (CET)
DDAR Klapzittingen.JPG

Deurne-Eindhoven-'s-Hertogenbosch-Nijmegen?Bewerken

Vanmiddag rond 17:20 stopte er een NID als sprinter in de richting Nijmegen op station Eindhoven. Weet iemand of de NID als zodanig al in regelmaat wordt ingezet op het traject? Als het antwoord bevestigend is, kan deze aan het lijstje worden toegevoegd (wat in de nabije toekomst zeer mogelijk is omdat er steeds meer DD-AR's worden omgebouwd), als dit niet het geval is, negeer dit bericht. OPolkruikenz (overleg) 21 jun 2013 19:41 (CEST)

Alle 50 motorwagens worden omgebouwd tot NID en rijden als Sprinters en als Intercitys. Spoorjan (overleg) 21 jun 2013 20:38 (CEST)

Sinds het recentste revisieblad (9 juni 2013) wordt er planmatig NID ingezet in de series 9600 en 5200. Dit is deels om de drukte tussen 's Hertogenbosch, Oss en Nijmegen op te vangen tijdens de spits, waar SGMm tot achterblijvers lijdt, voornamelijk in Wijchen. Bonaber   (overleg) 22 jun 2013 01:32 (CEST)
Lijkt mij duidelijk. Vandaag heb ik hem ook gespot bij Den Bosch rond 15:25 richting Nijmegen.OPolkruikenz (overleg) 26 jun 2013 16:21 (CEST)

TitelBewerken

De NS-marketingafdeling schijnt deze treinen NID te noemen, maar verder kom ik uitsluitend de benaming DDZ tegen. Wordt het niet tijd voor een hernoeming van deze pagina? Hartenhof (overleg) 14 sep 2013 21:20 (CEST)

Voor zover ik weet is de term "DDZ" onder personeel en onder spotters algemeen geworden, dus daarvan uitgaande zou ik voor zijn. Bonaber   (overleg) 15 sep 2013 16:52 (CEST)
Tenzij iemand er iets op tegen heeft (gaarne zsm melden) pas ik eind deze week de titel van dit artikel aan naar Dubbeldekker Zone. Bonaber   (overleg) 15 dec 2013 22:06 (CET)
Prima, voordat iemand de Nieuwste Intercity Dubbeldekker op het spoor komt..--Atsje (overleg) 30 dec 2013 14:03 (CET)
Helemaal mee eens Kwartje valt overleg | bijdragen 30 dec 2013 21:22 (CET)
Bij deze uitgevoerd. Bonaber   (overleg) 30 dec 2013 21:52 (CET)
En nu is het fout. De officiële naam is NID [1]. DDZ is de benaming van het project, niet van de trein zelf. Overigens staat DDZ ook niet voor "Dubbeldekker Zone" maar voor "DubbelDekker Zones". HexaCore 30 dec 2013 22:00 (CET)
Het voorstel heeft twee weken geen commentaar opgeroepen. Had je niet wat eerder bezwaar kunnen maken? Hartenhof (overleg) 30 dec 2013 23:51 (CET)
Wikipedia bestaat niet alleen voor Treinspotters die verstand van zaken hebben, dus hier nog een eens met de naam NID. De NS heeft in het openbaar naar mijn weten alleen de naam NID gebruikt.TBM (overleg) 30 dec 2013 23:58 (CET)
Het is toch een beetje vreemd als iemand twee weken lang niet reageert en dan triomfantelijk roept: 'En nu is het fout' zodra de aangekondigde wijziging is aangebracht. En wat de NS betreft: de afkorting NID wordt juist erg weinig gebruikt, en dat is geen wonder: de treinen zijn niet nieuw en rijden vooralsnog weinig intercitydiensten. DubbelDekkerZone(s) vind ik trouwens nauwelijks beter hoor. Een vrij onbegrijpelijke term. Wat voor zones? Maar DDZ is wel de afkorting die NS gebruikt. Hartenhof (overleg) 31 dec 2013 00:05 (CET)
Apart dat NS voor Infoplus intern weer wel spreekt over DDZ(4 en 6) Maurits '90 (overleg) 31 dec 2013 02:03 (CET)
Ik had de discussie niet gezien, totdat de foute hernoeming werd doorgevoerd. Omdat de naam "Dubbeldekker Zone" hoe dan ook fout is, heb ik de wijziging teruggedraaid. Als er kan worden aangetoond dat DDZ ("DubbelDekker Zones") de officiële naam is, dan heb ik er geen problemen mee als het artikel hernoemd wordt. Echter nog wat bronnen voor NID: [2] [3]. HexaCore 31 dec 2013 11:04 (CET)
De 'nieuwe intercity' wordt nauwelijks ingezet op intercitydiensten omdat er een tekort is aan sprinters. Dit verandert niets aan de naam: het is nog steeds een intercity en de bedoeling is dat deze op steeds meer intercitytrajecten wordt ingezet. JurgenNL (overleg) 31 dec 2013 11:41 (CET)
De logica bij NS: Er is een tekort aan intercity's, komt laat ons stoptreinen ombouwen tot intercity's! [ombouwfase] Oh help er is een tekort aan sprinters, komt laat ons intercity's gaan inzetten op sprinters! HexaCore 31 dec 2013 13:12 (CET)
Moeilijk te bepalen welke benaming "officieel" is bij NS en wat Wikipedia dan moet doen. Plan A, AB, B en C heten op Wikipedia Mat '46, Plan F, G, M en Q Mat '54, plan T en V Mat '64, plan X Blauwe Engel, plan U plan U en plan W plan W. Er is geen lijn in te ontdekken. DDM-1 wordt aangeduid met Dubbeldeksmaterieel (ook niet slim, want te weinig onderscheidend), VIRM met Dubbeldeksinterregiomaterieel en DD-AR met Dubbeldeksaggloregiomaterieel (ja, het wordt steeds gruwelijker). En wat vinden we bij ICM (de Koploper)? Intercitymaterieel. Ook te weinig onderscheidend. En in de achterhaalde tekst in het lemma over mDDM? Juist, mDDM. Er zijn weinig touwen aan vast te knopen, dus laten we die ouwe opgeknapte dubbeldeksaggloregiointercitystoptreinen dan inderdaad maar Nieuwe Intercity Dubbeldekker blijven noemen als er een NS-marketingafdeling is die dat graag wil (ook al gebruikt de NS zelf iets anders). Hartenhof (overleg) 31 dec 2013 15:31 (CET)
Ach! De NS. Wie verbaast zich daar nog over?

Officiële naamBewerken

De NS geeft op de website aan dat de officiële naam NID is --> [4]. De vermeldingen DDZ zijn daarom uit het artikel verdwenen. Mvg Bakel123 (overleg) 22 mrt 2014 20:25 (CET)

Ik kwam ergens een recente discussie tegen onder kenners over de DDZ, dan is het wel handig als je in Wikipedia kan opzoeken wat dat is. - Patrick (overleg) 24 mrt 2014 12:08 (CET)

Als je in het zoekveld de naam DDZ intypt wordt je doorverwezen naar de NID. Mvg Bakel123 (overleg) 24 mrt 2014 16:57 (CET)

Helemaal weghalen was wat overdreven. Zoals de benaming Willem de Zwijger ook gebruikt wordt in de lead van het artikel Willem van Oranje, zo hoort de veelgebruikte benaming DDZ ook thuis in dit artikel ;). Hartenhof (overleg) 24 mrt 2014 18:44 (CET)
Bovendien, ook als ik doorverwezen wordt naar Nieuwe Intercity Dubbeldekker wil ik wel graag daar lezen wat DDZ is (een andere naam ervoor). - Patrick (overleg) 24 mrt 2014 23:46 (CET)

Ik heb inmiddels vernomen dat de benaming DDZ al weer in het artikel terug is gekeerd. Alleen vermelding bij de inleiding naar DDZ lijkt mij voldoende. Mvg Bakel123 (overleg) 25 mrt 2014 21:37 (CET)

de titelkwestie, maar dan anno 2015Bewerken

Al vaker is er discussie gevoerd over de benaming van dit artikel, en vaak kwam daaruit dat de NS de benaming "NID" zou gebruiken, nadat de NS op een website de naam "Nieuwe Intercity" gebruikte. Maar we zijn verder, het verbouwde DDAR is niet meer nieuw, en het materieel is tegenwoordig een vertrouwd gezicht op het Nederlandse spoor.

Maar de vraag is: is de benaming Nieuwe Intercity Dubbeldekker in de huidige context nog wel juist? Ik kan namelijk uit zeer betrouwbare bron vermelden dat NS-personeel de benaming DDZ gebruikt, net als het overgrote deel van de hobbyisten. De vraag is nu: is het nu wél tijd om het artikel te hernomen naar Dubbeldekker Zonering, de naam die toch al gebruikt wordt? Mvg, Bonaber   (overleg) 25 jun 2015 19:18 (CEST)

Dat het rijdend (en ook niet-rijdend) personeel DDZ gebruikt als typeaanduiding geloof ik prima. Maar DDZ staat voor DubbelDekkerZonering (zonder spatie en met drie hoofdletters trouwens...). Het is de naam van het project dus. In een van de bronnen van het artikel staat dat ook duidelijk aangegeven (Twitterbron). Ook wordt met de naam NID gecommuniceerd naar de buitenwereld. Met de naam DDZ wordt niet naar buiten om gecommuniceerd, maar in de systemen wordt over het algemeen wel DDZ gebruikt. Ik vind deze titel dus prima. PimTH (overleg) 26 jun 2015 07:12 (CEST)

  Tegen een titelwijziging. Deze en deze bron melden dat de naam officieel NID is. Dat DDZ ook wordt gebruikt staat in de inleiding vermeld en DDZ is tevens een redirect naar dit artikel. 'Nieuw' kan overigens ook staan voor hedendaags/modern. Airflow (overleg) 26 jun 2015 10:04 (CEST)

De vraag die je je dan eigenlijk moet stellen, is: ga je je houden aan een officiële maar in onbruik geraakte naam, of neem je de de facto benaming? Bonaber   (overleg) 26 jun 2015 21:03 (CEST)
Wat Bonaber zegt. Het is niet om treinspotters blij te maken, iedereen kent de trein als DDZ, tot in de planningssystemen en werkplaatsen aan toe. Enkel NS zal NID in persberichten gebruiken omdat dat "bij het grote publiek" een makkelijker te verklaren afkorting is, maar dat is zeker niet de naam van het treintype. Nota bene: een video van de socialemediatak van NS waar ook over DDZ wordt gesproken: https://www.youtube.com/watch?v=ppxtqDW7joU – De voorgaande bijdrage werd geplaatst door 217.123.31.134 (overleg · bijdragen) 12 jul 2015 11:13 (CEST)
Aan het begin van die video (bij 7 seconden) staat anders wel weer: "De nieuwe Intercity Dubbeldekker: van stoptrein naar Intercity". Het filmpje gaat zo te zien ook over het project (de ombouwoperatie) en de projectnaam was DDZ. Airflow (overleg) 17 jul 2015 19:40 (CEST)

Ik vraag mij af of de titel : Nieuwe Intercity Dubbeldekker wel klopt. Al sinds het begin wordt deze trein meer op stoptreintrajecten ingezet dan op Intercity trajecten, – De voorgaande bijdrage werd geplaatst door 94.208.208.4 (overleg · bijdragen) 23 jun 2016 19:46‎ (CEST)

Het is de bedoeling dat deze dubbeldekkers bij de instroom van de nieuwe sprinters (vanaf december 2016) langzamerhand weer uit de stoptreindiensten gaan. ARVER (overleg) 24 jun 2016 07:39 (CEST)

Titelkwestie, opnieuw, 2017Bewerken

Momenteel is ook de naam NID verdwenen van de Website van de NS ten gunste van DDZ. Is de titel van de pagina uberhaupt wel correct wanneer zelfs officiële kanalen een andere naam gebruiken? Ten tijde van de introductie is bij ons intern "Nieuwe Intercity Dubbeldekker" gebruikt als introductietitel voor het destijds (ver)nieuwde type en lijkt nu alle 2017 DDZ langzamerhand de nog enige overgebleven naam te zijn. Door het vasthouden van inmiddels achterhaalde informatie lijkt Wikipedia incorrect te worden door de eigen stugheid haar eigen visie op de naam, en niet officiële benaming, vast te houden. --SeraveeNL (overleg) 11 sep 2017 01:55 (CEST)

  Voor Wikipedia is, als ik Google moet geloven, de enige site waarop deze naam nog wordt gebruikt. Aangezien de naam DDZ op alle kanalen is ingevoerd, is een titelwijziging mijn inziens meer dan nodig Lijn 45 (overleg) 29 apr 2018 21:13 (CEST)
Terugkeren naar de pagina "Dubbeldekker Zonering".