Hoofdmenu openen
Groupe Rossel logo.svg
Hoofdkwartier van de Groupe Rossel gelegen in de Koningsstraat in Brussel vlak bij het politieke hart van België in de Wetstraat. Het hoofdkwartier deelt het gebouw met de redactie van Le Soir.

De Groupe Rossel is een Belgische media- en krantengroep, zelf uitgever van Le Soir, maar ook eigenaar van Sud Presse, die met zijn vijf regionale dagbladen marktleider is in Franstalig België. Andere titels van de groep Rossel zijn onder meer het Noord-Franse La Voix du Nord, l’Union, l’Ardennais, Est Eclair, Libération Champagne en l'Aisne Nouvelle. Via de joint venture Mediafin is de groep ook mede-eigenaar van De Tijd, L'Echo en Vacature. De groep was ook mede-initiatiefnemer voor het gratis dagblad Metro maar trok zich later uit dit bedrijf terug. Verder is de groep ook aandeelhouder van RTL Belgium.

Groupe Rossel is voor 40% in handen van het Franse mediabedrijf Socpresse. De overige aandelen zijn in handen van de familie Hurbain.[1]

GeschiedenisBewerken

Het bedrijf werd in 1887 opgericht door Pierre-Émile Rossel. Ze gaven het (toen) gratis dagblad Le Soir uit. Door groei, fusies en acquisities groeide het uit tot een groot mediaconcern actief in België, Frankrijk, Luxemburg en Bulgarije. Het bedrijf heeft twee drukkerijen in België en drie in Frankrijk. Bedrijfsleider is sinds het overlijden van zijn vader in 2001 Patrick Hurbain.

In oktober 2017 kwamen Groupe Rossel en De Persgroep een ruil van activiteiten overeen. De Persgroep breidde zijn deelname in Medialaan uit van 50% naar 100%. Op zijn beurt verkocht De Persgroep haar 50% belang in Mediafin aan Roularta Media Group en verder ontving deze laatste nog een bedrag van 217,5 miljoen euro.[2]

Externe linksBewerken